Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strašidlo jak bidlo, furt se na mě tlačilo...

...kdysi kdosi vymyslel tenhle směšný popěvek, který se mě teď vloudil na mysl, když se tu chystám rozepisovat o věcech mě nevysvětlitelných. Věřit či nevěřit v duchy, v jejich přítomnost mezi námi? Existují opravdu? Kdo ví, odpoví. Ale někdy se dějí kolem mě podivné věci, které si nedokážu vysvětlit...

Možná ve chvíli, kdy překročíme práh smrti, opravdu vstoupíme do jakéhosi tunelu s příjemnou, laskavou září, aby nás převedla na druhou stranu, do jiného světa. Jsou to jen chemické reakce v mozku, vyvolané nedostatkem kyslíku, tvrdí racionalisté. Je to jen představa, touha vysvětlit si nevysvětlitelné a získat tak uklidňující představu o nesmrtelnosti? Možná, že opravdu existují duše, které mají v našem světě něco nedořešeného a nemůžou tak dojít pokoje. Jejich přítomnost mezi námi není dokázaná, ale občas jako by se dala tušit. Třeba o sobě dávají vědět právě tím, co nazýváme "strašení".

Stalo se mi několik podivných a nevysvětlitelných příhod:    

Bylo před šestou, venku už dlouho tma jak v pytli, v listopadu se tady stmívá brzy. Seděla jsem v kanceláři, počítala tržbu a vypisovala potřebné papíry. Najednou mě po tváři přeběhl chladivý závan, jako by někdo prudce mávnul rukou u mého obličeje. Závan byl opravdu  znatelný, nemohla jsem se splést. Že by průvan? Ale odkud? Někdo mi asi vlezl na poslední chvíli do krámu a  zvonek u dveří nezazvonil, bylo moje první logické vysvětlení. Vstala jsem, abych se šla podívat. A i když v krámě ani živáčka, nemohla jsem se zbavit pocitu, že tam se mnou někdo je. Dosti nepříjemné. Co to tedy bylo když ne průvan? Nechala jsem všeho, zamkla krám a honem domů. O několik dní později jsem se dověděla, že ten den zemřel pán, dobrý přítel mé matky, kterého jsem po smrti mého otce považovala za jakoby náhradního tátu. Měla jsem ho moc ráda a on mě také. Napadá mě vysvětlení, že se snad se mnou tímto "pohlazením" přišel rozloučit. Hloupé? Možné? Kdo ví.

Kdysi jsme bydleli v domě kousek od moře. Taková polosamota, bývalá vesnická škola, k nejbližšímu sousedovi bylo kolem kilometru. Dříve tam bydlel se svou ženou jakýsi Nylander. Do paměti lidí se vryl tím, že vlastnil opici, ne lihovou, ale opravdovou, živou. Ta celé dny dělala vylomeniny na velikanské bříze před dílnou, kde opravoval auta. V té době už nežil. Jednoho dne jsem seděla v obýváku, byla jsem s miminkem sama doma. Najednou slyším v kuchyni kroky, dokonce i schody zavrzaly. Že by muž přišel z práce dnes dřív? Volám na něho -  žádná odpověď. Přece nejsem blázen, kroky jsem jasně slyšela, v kuchyni musí někdo být.  Nikoho jsem tam však neviděla, jen jsem cítila přítomnost někoho či něčeho. Tohle se mě pak stalo ještě několikrát. Nakonec jsem si zvykla. Máme  asi domácí strašidlo, hlavně aby zůstalo hodné a neshazovalo hrnky z police. Zřejmě nás Nylander chodí kontrolovat, jestli mu v baráku neděláme paseku, dělala jsem si legraci. Jednou večer jsme všichni seděli v kuchyni, už bylo dost pozdě. Najendou slyším v předsíni kroky, někdo si otíral boty o rohožku a pak zřetelně volal mužovo jméno. Splést jsem se nemohla, slyšela to i moje matka a dcera, muž však ne. Toho jsem, coby statečného obránce nás, vystrašených ženských, poslala do předsíně, aby se podíval, kdo to k nám tak pozdě leze. Nějak se mu nechtělo, ale musel. V předsíni však nikoho nenašel. Dveře byly také zamčené. Dodnes je nám záhadou, kdo že to tam vlastně volal a co mužovi chtěl.

Jiná, celkem strašidelná a nám nevysvětlitelná historka se přihodila nedávno mé dceři. Vloni bydlela na studentské koleji Žlutá vila. Dům kdysi sloužil coby psychiatrická léčebna. Měla tam svůj pokojík a jak to nazývala i své vlastní strašidlo. Jak jinak vysvětlit, že televize znenadání přeměnila sama od sebe program a začala ukazovat operaci mozku. Jindy sám od sebe začal její laptop vyhrávat vážnou hudbu, kterou sama neposlouchá a ani ji  na laptopu nemá. Tyto nevysvětlitelné příhody se děly jen jí, nikdo z jejích spolubydlících na patře nic takového nezažil. Jednou měla snad své strašidlo i s sebou domů. Naše kočky se znenadání zastavily u dveří jejího pokoje, upřeně do něho zíraly, jako by tam něco viděly. Ježily chlupy a hrozivě prskaly. Pak se uklidily někam do bezpečí a dost dlouho jsme je neviděli. To nikdy před tím a ani potom neudělaly. V pokoji nikdo nebyl. Alespoň nikdo, koho by bylo vidět. Večer pak laptop začal vyhrávat vážnou hudbu. Jak na strašidla nevěřím, přeběhl mě tentokrát mráz po zádech.

 Po roce se z kolejí odstěhovala na jiné místo. Nedávno šla do Žluté vily navštívit svoji kamarádku. Domů se od ní vracela osvětlenou ulicí kolem jedenácté večer. Najednou pouliční osvětlení v celé ulici za ní zhaslo. Na tom by nic nebylo, porucha, nic víc. Ale jak potom vysvětlit, že v další osvětlené ulici najednou pouliční lampa zhasla těsně před ní a jakmile kolem ní přešla, za zády se znovu rozsvítila. Nejen jedna, ale všechny, jedna po druhé, podél celé ulice - lampa před nosem zhasla, za zády se rozsvítila. Celou cestu domů. Holka  není žádný strašpytel, má jinak pro strach uděláno, ale tohle bylo na ni tak trochu silné kafe. Dostala strach. Aby se tolik nebýla, zavolala domů a zbytek cesty pak došla za hovoru s tátou. Trochu to pomohlo od strachu.

Že by se tak opuštěné strašidlo chtělo nějak pomstít? Nelogické? Směšné? Sama nevím co si o tom myslet, jak celou záhadu vysvětlit. Možná, že někdo z vás něco takového také prožil a nebo má rozumné vysvětlení. Ráda bych se o něm dověděla.

 

 

Autor: Vlasta Olsson | pátek 5.12.2008 15:20 | karma článku: 12,80 | přečteno: 1483x
  • Další články autora

Vlasta Olsson

Jak se kluci baví po nocích

Tuhle mě v noci probudilo divné harašení na střeše sousedního domu. Nahmatala jsem brejle a žmourala oknem do šera.

19.8.2010 v 15:58 | Karma: 12,93 | Přečteno: 2618x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Kdyby...

...dva holomci nevhodili oknem do cizího bytu flašku, nemusel by se majitel onoho bytu rozběsnit a s kusem železné roury je pronásledovat až k nádraží, kde měli kluci zaparkovaného mopeda. Nemusel by jim vyhrožovat, že jim namlátí a mopeda rozmlátí.

2.8.2010 v 17:46 | Karma: 18,10 | Přečteno: 2288x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Co dokáže vykouzlit zimní slunce jižního Švédska

Sluníčka je tu v zimě jako šaránu. Často zmizí docela na několik dlouhých týdnů a zanechává nás tu napospas pološeru ponurých dní. Ale když se mu konečně podaří prodrat se tlustou peřinou těžkých mraků, dokáže svými paprsky vykouzlit na nebi nepopsatelnou nádheru a mystickou atmosféru.

1.3.2010 v 14:10 | Karma: 14,38 | Přečteno: 2556x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Co dokáže jedna fotečka

Jedno špatné šlápnutí a hnedle z toho tržná rána na holeni o velikosti menšího kráteru, cesta na pohotovst a konstatování, že kost zůstala naštěstí nepoškozená. Šít nabylo co, stržená kůže zůstala na železné hraně podia. Doktor kráter slepil plastovou náplastí a prý že to bude dobré, až náplast sama odpadne.

19.2.2010 v 17:18 | Karma: 11,36 | Přečteno: 2688x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Co se děje v okně naproti

"Mamí, pojď se honem podívat!" volala dcera z obýváku. V rozzářeném okně v prvním patře naproti přes ulici se odehrávalo pro ni velice zajímavé představení.

12.2.2010 v 14:42 | Karma: 19,03 | Přečteno: 3170x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Kočičí protest aneb kdo z koho

Naši dva kočičáci nejsou žádné kočky s rodokmenem, ale jen obyčejné kočky domácí. Rozmazlené a mlsné chlupaté potvůrky, miláčci rodiny. Zvykly si na granule a nic jiného už ani žrát nechtejí. Řeklo by se granule jako granule, ale jak se ukázalo, v granulích je velký rozdíl. Nejen cenový a dle našich koček i chuťový.

5.2.2010 v 17:17 | Karma: 36,60 | Přečteno: 5648x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Indická fabrika na mimina

Jak známo, za peníze si lze leccos koupit. I mimino. Teď nemám na mysli adoptivní dítě, ale mimino geneticky spojené s budoucími rodiči. Tatíkova spermie, matčino vajíčko a klinika kdesi v Indii, která vše zařídí.

29.1.2010 v 13:04 | Karma: 14,39 | Přečteno: 2663x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Jsem poctivec a nebo že by spíš blbec?

Už je tomu nějaký ten pátek, co jsem si chodila kupovat cigarety do trafiky na rohu, karton za 250 korun. Byly tam nejlevnější.

22.1.2010 v 16:45 | Karma: 24,68 | Přečteno: 2673x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Promoce

Už je tomu spousta let. Přesněji řečeno, psal se rok 1986. Nikdo netušil, že chyběly už jen 3 roky. Máma mi na tu slávu ušila parádní šatky, jak by ne, byla přece od fochu, sezvala příbuzenstvo a zařídila v Grandu hostinu.

15.1.2010 v 17:31 | Karma: 23,96 | Přečteno: 2655x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Jak si (ne)přivydělat desetikačku

Ze sámošky vyšel chlápek poněkud ošuntělého vzhledu. Prosklené dveře se za ním automaticky zavřely. Zastavil se uprostřed chodníku a rozhlížel se, jako by na někoho čekal.

9.1.2010 v 10:42 | Karma: 15,97 | Přečteno: 2489x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Když nikdo za nic nemůže

Vžijte se do situace, že vaše dítě najednou nechce do školy, přestože tam vždycky rádo chodilo. Připadá vám to divné a začnete se pídit po příčinách. Nakonec se dovíte, že pár spolužáků ve třídě mu dělá ze života peklo. Ubližují mu. Každý den něco. Urážky, výsměch, ponižování. Vždycky si něco najdou. Už dlouho. Vaše dítě se vám to neopovážilo říci, protože se bálo. Vyhrožovali mu. Bálo se, že všechno bude ještě horší. A vlastně mělo skoro pravdu.

18.12.2009 v 15:36 | Karma: 43,05 | Přečteno: 8492x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Jak si kocour hrál na netopýra

Caesar je kus, kocour přímo výstavní. I když bez rodokmenu. Máma je kočka domácí z venkovského stavení u Kristianstadu a otec neznámý, zřejmě potulný kocour z nedalekého lesa. Přivezli jsme si ho, tedy Caesara, nikolivě potulného kocoura, aby nedošlao snad k omylu, jednoho zimního dne coby osmitýdenní kotě. Z neohrabaného tvorečka s modrýma očima a flekem na čumačku vyrostl sedmikilový pyšný krasavec s lesklým, šedivým kožichem. Caesar Gray, miláček rodiny. Doma je to velký lovec. Na svoji kočičí kámošku Susannu si dost dovoluje. Záludně číhá, kde se dá a přepadává ze zálohy, tak nějak by sedalo říct. Odchytí, povalí a dá se do ní bez milosti, až chlupy lítají. Ale jinak je to poserka. Leká se kdejakého směšného zvuku a zachraňuje se pak útěkem. Hrrr, zaryje drápy do parket, zahrabe a vyrazí jak střela. Po hladké podlaze se mu to parádně klouže. Zatáčky bere smykem. Roztáhne všechny čtyři a brzdí, setrvačností mu při tom zadnice předbíhá čuchometr a občas skončí celá akce nárazem do čehokoliv, co se připlete do cesty. To se pak otřepe, olízá, sklopí ušiska a překvapeně kulí oči, jako by se chtěl zeptat, co se to vlastně se mnou děje, mňaauu?

11.12.2009 v 13:20 | Karma: 19,79 | Přečteno: 2241x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Kapitolka z obyč života

Konečně dovolená. Po tolika letech první a skutečně zasloužená. Místo ráje však jen peklo. Nakonec statisticky dokázané, že dovolená je pro mnohé krizovou situací a po ní vzrůstající počet rozvodů je doloženým faktem. Místo spokojených dnů volna jen samé neshody. Nakonec hrnec přetekl. Hnusná hádanice. Nadávky zamrzely hned jak byly vysloveny. Dobře mířené urážky udělaly v srdci neskonalou díru. Jak praví staré indiánské přísloví - vyřčené zlé slovo je jako vystřelený otrávený šíp. Nedá se zastavit a ani vzít zpět. A když zasáhne, způsobuje bolest, otráví, zabije.

4.12.2009 v 13:05 | Karma: 9,98 | Přečteno: 2388x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Jak ten osel mezi dvěma kupkami sena

"Dobrý den. Už jsem tu zase. " Jo, byla tu znova. Už tu byla tolikrát a pokaždé stejná odrhovačka. Dneska to nebude lepší. Nebo?

27.11.2009 v 12:16 | Karma: 12,91 | Přečteno: 2328x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Láska z 1.A

Jmenoval se Walter. Šestiletý blonďák s nezvyklým jménem, sametovýma očima a andělským pohledem. Brzy si ale ve škole vysloužil pověst nepolepšitelného syčáka. Myslel to dobře, ale byl z toho vždycky jenom průšvih. Hned první den, v roli novopečeného prvňáčka a ve slavnostní bílé košili, se ve třídě serval s Jirkou. Nemohli se dohodnout, kdo z nich bude se mnou sedět v první lavici. Jirka vyhrál.

20.11.2009 v 12:22 | Karma: 30,04 | Přečteno: 3481x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Taky jíte špagety příborem?

Jako Švédi? Vidličkou a nožem? Já teda ne, i když tu už nějaký ten pátek žiju. Na špagety útočím zásadně vidličkou a lžící. Vidličkou oddělit pár špaget, podložit lžící, na té je potom na vidličku namotat do úhlednho zamotance, ten pak nechat sklouznout na lžíci a šup s tím do pusy. Jednoduché. Estetické. Nesrkavé. Evropské. Nikoliv však skandinávské.

13.11.2009 v 17:40 | Karma: 18,86 | Přečteno: 4954x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Historka z průjezdu

Tuhle večer slyším, že je někdo pod oknem. Bylo už dost pozdě. Co se tam zase děje, nemohla jsem si odpustit a šla zvědavě načuhovat oknem dolů do průjezdu.

6.11.2009 v 16:29 | Karma: 14,08 | Přečteno: 2367x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Setkání s králem

Proč jsem nevyjela dřív, litovala jsem. Tma jak v pytli. Odpolední sněžení se proměnilo v pořádnou metelici. Pod bílou sněhovou peřinou se ztratil celý svět. Sníh mi teď bičoval přední sklo auta, stěrače dělaly co mohly, ale stejně nebylo vidět na krok. V kuželu světel tancovaly vločky nejdivočejší čardáš, že mi z toho zrak přecházel. No, jestli tady někde zapadnu do sněhovýho jazyka, tak potěš, už se odtud nedostanu, honilo se mi hlavou. Pomoci se mezi poli a lesy nedovolám. Mobily v té době byly velikosti dvacetikilové bedny se sluchátkem a držadlem nahoře a navíc straslivě drahé. Takovou bednu jsem s sebou v autě neměla.

30.10.2009 v 15:28 | Karma: 13,21 | Přečteno: 2309x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Praha - matka měst a snad už i kapsářů?

Jak to dneska vlastně v Praze chodí, kladla jsem si otázku coby starostlivá matka před dceřiným plánovaným odjezdem na pražská studia. I rozhodila jsem vyzvědačské sítě a vyzpovídala veškeré mé známé a kamarády, kteří měli s matičkou Prahou v posledních letech co do činění.

23.10.2009 v 15:43 | Karma: 16,23 | Přečteno: 2529x | Diskuse| Osobní

Vlasta Olsson

Vzpomínka na léto - ostrov Visingsö.

Tento pohádkově nádherný ostrov je obklopen vodami druhého největšího švédského jezera Vättern. Ostrov má podélně asi tak 14 km, v nejširším místě 3 km a v nejužším pouhých 600m. Žije na něm cirka 800 obyvatel a denně sem příjíždějí stovky turistů. Jednoho deštivého a dost sychravého letního dne jsme se krásám ostrova obdivovali i my.

16.10.2009 v 17:58 | Karma: 17,44 | Přečteno: 2653x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2961x
Obyčejný člověk s obyčejnými lidskými radostmi a starostmi.

Seznam rubrik